10+1 online marketing eszköz amit ne hagyj ki 2024-ben sem
Tartalomjegyzék
-
Mit nevezünk pontosan online marketingnek?
- Melyek az online marketing legfontosabb előnyei?
-
Egy eszköz nem eszköz
-
1. Keresőoptimalizálás (SEO)
-
2. Tartalommarketing
-
3. Social Media Marketing
-
4. PPC típusú hirdetések, SEM
-
5. Affiliate Marketing
- 6. E-mail Marketing
-
7. Marketing automatizáció
-
8. Online PR
-
9. Szponzorációk, influencer együttműködések
-
10. Chatbot Marketing - AI (mesterséges intelligencia)
-
+1 Inbound Marketing
-
A kérdés amit mindig nekem szegeznek
- A sikeres digitális marketing elengedhetetlen lépései
- A vásárlói út 3 szakasza
-
További kulcslépések a megrengethetetlen digitális marketinged érdekében
-
1. Határozd meg a céljaid!
-
2. Határozd meg célközönséged!
-
3. Költségvetés meghatározása csatornánként
-
4. Hatékonyság érdekében legyen egyensúlyban a fizetett és ingyenes
-
5. Tartalom, ami magával ragad és nem ereszt
-
6. A kulcsszókutatás nem maradi dolog
-
7. Vizsgálódj, mérlegelj és dönts az analitikád alapján
-
1. Határozd meg a céljaid!
-
Meggyőztelek? Hogyan tovább?
A jelenleg magyar nyelven elérhető legrészletesebb cikk az online marketing eszközökről. Egy friss riport szerint világszerte több, mint 5 milliárd emberről mondható el, hogy Internet-felhasználó, ez pedig a világ teljes lakosságának 63,5 százalékát jelenti.
Forrás: hootsuite.com
A jelenlegi tendenciák szerint az idei év végére a Föld lakosságának kétharmada biztosan internetezhet.
Mindezzel párhuzamosan nem csak az internet felhasználók száma nő, hanem az átlagos internetezéssel töltött idő is.
Az online marketing szakértők legalapvetőbb tanácsa az, hogy a célcsoportoddal ott van lehetőség leginkább kapcsolatot teremteni ahol jelen vannak - a digitális csatornákon való megjelenésed éppen ezért kikerülhetetlen, ha a célod az, hogy 2024-ban megtöbbszörözd az eddigi éveid bevételeit.
Mit nevezünk pontosan online marketingnek?
Korábban, az online marketing csatornák megjelenése előtt a termékek vagy szolgáltatások hirdetésének költségei szinte megfizethetetlenül drágák voltak, és csak a nagyobb cégek engedhették meg maguknak országos televíziós - nyomtatott - vagy rádiós reklámkampányokat. A kisebb cégeknek esetleg a helyi médiumokban termett babér.
Ma már rengeteg online alternatíva között választva minden vállalkozás számára kinyílt a világ, eltűntek az országhatárok.
Rendelkezz online vagy offline üzlettel, az online marketing a legnagyobb segítségedre lehet ha ügyfélszerzési kampányokról van szó - sokkal kisebb költséggel és sokkal magasabb megtérüléssel, mint korábban a hagyományos módszerek idejében.
De az online marketing nem csak azt jelenti, hogy az offline marketingeszközöket átültetjük az online világba, a digitális marketing rengeteg új tevékenységre ad lehetőséget és jóval kontrolláltabb módon, mint korábban azt valaha is gondoltad volna.
Az online marketing során az internetet és további online csatornákat használjuk egy márka, termék vagy szolgáltatás marketingkommunikációs üzenetének a népszerűsítésére, bemutatására.
Célja, hogy a potenciális célcsoporthoz azokon a csatornákon érjen el ahol jelen vannak - ahol olvasnak, keresnek, vásárolnak, szociális életüket élik.
Az internet üzleti és személyes használatának elterjedésével párhuzamosan olyan új, reklámozásra alkalmas csatornák születtek amelyek a felhasználók bevonzására, vásárlóvá alakítására tökéletesnek bizonyultak.
Az online marketing célja, hogy a megfelelő célközönséget elérve, őket meghatározott konverzió elvégzésére ösztönözze.
Az online marketing tanácsadók kellő tapasztalat birtokában, ismerve a legfrissebb digitális trendeket és újításokat, segíthetnek neked abban, hogy maximalizálva az eléréseid leginkább költséghatékonyan valósuljon meg a kampányod célja.
Melyek az online marketing legfontosabb előnyei?
Ha egy fogyasztónak segítségre van szüksége, ha problémája akad, ha meg szeretne venni valamit, ha pénzt kell vagy pénzt szeretne költeni akkor nem a TV-t kapcsolja be, nem felüt egy magazint vagy rója az utakat, hátha egy óriásplakáton megtalálja amit szeretne.
Utánakeres az interneten.
Ebből kifolyólag a márkádnak, termékednek, szolgáltatásodnak kötelezően jelen kell lennie, hogy egyetlen egy lehetőséget se szalassz el.
Fókuszált, célcsoportra szabott és irányított online jelenlét
A hagyományos módszereknél az online marketing eszközökkel nem csak nagyobb közönséget van lehetőséged elérni, hanem azokat az érdelődőket tudod velük megcélozni, akik a legnagyobb valószínűséggel vásárolnák meg a terméked vagy szolgáltatásod.
Optimalizált kampány költségvetés
Az egyéb marketing csatornákkal ellenben az online hirdetéseket napi szinten, valós időben nyomon tudjuk követni, bármikor módosítani a még jobb és költséghatékonyabb eredmények elérése és a konverziós arány növelése érdekében.
Ezek a csatornák biztosítják leginkább azt, hogy a lehető legtöbbet kapj a pénzedért. Ráadásul több olyan megoldást is kínál ahol minimális befektetéssel is várhatóan magas lesz a megtérülés.
Mérésben az előny
Mi az ami minden marketing tanácsadáson elhangzik a számból? A növekedés kulcsa az analitika, a mérések.
A hagyományos reklámmal szemben az online megjelenések legnagyobb előnye, hogy a vállalkozásod számára fontos összes mérőszámot az első pillanattól kezdve van lehetőséged áttekinteni. Ilyenek lehetnek platformtól függően a megjelenések, átkattintások, megtekintések, megosztások, kosárba helyezések, oldalelhagyások és az oldalon eltöltött idő is.
Az ügyfeleket érteni, látni, követni
Én mégis leginkább azt tartom a legérdekesebb lehetőségnek az online marketingben, hogy segítségével a konverziós arány növelése érdekében a vásárlói út bármely szakaszában sokkal nagyobb esélyt teremt a megerősítésre, kapcsolattartásra, mint az egyéb marketing eszközök.
Az, hogy érted a leendő vásárlóid, vagy a lepattanó felhasználóid mit, mikor és miért tesznek elengedhetetlen a sikeredhez.
Lehet már most azt érzed, hogy azonnal belevágnál, még várj egy kicsit; mutatom milyen jól bevált online marketing megoldások állnak rendelkezésedre 2024-ban.
Egy eszköz nem eszköz
Mielőtt belemélyednénk a leginkább célravezető digitális marketing eljárásokba, fontos tisztázni valamit.
A célközönséged tagjai nem ugyanott tartanak a vásárlási útvonalon:
- Vannak akik már ismerik terméked/szolgáltatásod
Velük lehetőséged van közvetlen kommunikáció kialakítására is a hírlevél, a tartalommarketing vagy például a közösségi média révén. - Lesznek akik az általad kínált terméket/szolgáltatást szeretnék ha tudnának róla - tehát problématudatuk van csak egyelőre
Ez esetben meg kell találnod a módját annak, hogy felfedezzék az igényeiknek megfelelő termékeid. Ezt támogathatja a SEO, blogcikkek, keresőmarketing. - Sose feledkezz meg azokról, akiknek a te termékeidre/szolgáltatásodra lenne szükségük, ha tudnának a problémájukról/vágyaikról
Már dereng nekik valami, de még nem tudatosult a valós probléma. Még bizonytalanok, de hamarosan a megoldást fogják keresni. Az ő esetükben a promóciók még másodlagosak egyelőre.
A fenti három csoport tagjai mind potenciális vásárlóid, de eltérő módon kell közelíteni hozzájuk, és eltérő online marketing módszereket kell bevetni a konverziók érdekében. Cikkünk második felében még inkább kifejtjük a vásárlói út szakaszának kérdését.
Nézzük át mik közül tudsz választani és melyiket mikor javasolt és hogyan használnod:
- Keresőoptimalizálás (SEO)
- Tartalommarketing
- Social Media Marketing
- PPC keresőhirdetések, SEM
- Affiliate Marketing
- E-mail Marketing
- Marketing automatizációk
- Online PR
- Szponzorációs Tartalmak
- Chatbot Marketing
- Inbound Marketing
1. Keresőoptimalizálás (SEO)
Honlapod van? Webshopod van? Több látogatót szeretnél?
Az utolsó kérdés vélhetően költői. A SEO-nak szerves részét kell képeznie a komplex marketing tevékenyésgednek.
A keresőoptimalizálás gyakorlatának köszönhetően - amit a ‘Search Engine Optimization’ kifejezés után SEO-nak rövidítünk - a weboldalaidat úgy optimalizálod, hogy azok a Google és más keresőmotorok keresési eredményeiben minél előrébb jöjjenek fel a találati listában. Ez azért fontos, mert a felhasználók sokkal nagyobb eséllyel találkoznak vállalkozásoddal ha a SEO-ra is megfelelő figyelmet fordítasz.
A SEO az organikus - nem fizetett - keresési eredményekben elért helyezések folyamatos javítására összpontosít, aminek eredménye a több átkattintás, nagyobb forgalom, mely a konverziós arányt is növelheti.
Mi az algoritmus titka? Mi határozza meg, hogy hova kerülsz a rangsorban?
Bár a Google algoritmusának egyes részei titkosak, a SEO területén szerzett tapasztalatom alapján betekintést engedek a legfontosabb rangsorolási tényezőkbe, melyeket két katgóriába sorolhatunk:
On-Page SEO tényezők:
Ezek azok amelyekre közvetlen ráhatással lehetsz; ilyenek lehetnek a technikai tényezők - mint az oldal sebessége, a beépített kódok megfelelése -, és a tartalmiak - mint a weboldal felépítése, a weboldalon található szövegek minősége.
Off-Page SEO tényezők:
Ide tartoznak a más webhelyekről származó linkek, az un. backlinkek, és minden olyan egyéb marketing tevékenység amely a saját weboldaladon kívül történik. Jó hír, hogy valamilyen szinten ezeket is van lehetőséged befolyásolni, mind közül a legfontosabb a webhelyedre mutató linkek száma és minősége. Minél több minőségi, releváns oldal hivatkozik a honlapodra annál előrébb pozicionál a kereső.
Technikai SEO tényezők:
Ezek is erős befolyásolással bírnak - ide tartoznak a főoldal és aloldalak megfelelő kódolásai, a hibátlan képtömörítések és képelnevezések.
A SEO egy türelemjáték, marketing tanácsadóként azt javaslom, semmi esetre se alkalmazz kecsegtetőnek tűnő trükköket, ne próbáld kijátszani a Google-t, hidd el, nem lehet. Minden ilyennek jóval negatívabb következményei lehetnek, mint azt gondolnád. A SEO az a digitális marketing eszköz, amely hosszútávon fogja egyre inkább magasba emelni vállalkozásod.
2. Tartalommarketing
A tartalommarketing eszközét a márkaismertség, a forgalom növekedés, a leadgenerálás, és a vásárlók/ügyfelek generálása céljából használjuk.
A tartalmaidnak úgy kell elérnie a célcsoportod, hogy teljesen természetesnek, magától értetődőnek érezzék. A storytelling eszközét használva tájékoztasson, edukáljon, értéket adjon, miközben szinte láthatatlanul lojalitást eredményez.
Mutasd meg közönségednek, hogy termékeid, szolgáltatásaid hogyan oldják meg a problémájukat, hogyan teszik jobbá az életüket.
Mi tartozik a tartalommarketing széles eszköztárába:
Blogbejegyzések: Azok a blogcikkek melyek megmutatják, hogy a területed szakértője vagy organikus keresési forgalmat is generál vállalkozásod számára.
E-bookok: Leginkább az edukálásra, weboldalad látogatóinak oktatására lehet jól kihasználni. Ne felejtsd el, hogy felhasználóid e-mail címére cseréld be értékes tartalmad, ezáltal adott a lehetőség a további lead generálásra.
Infografikák: Vannak olyan szegmensek, ahol tökéletesen működnek az infografikák, van ahol sokkal könnyebb megmutatni, mint hosszan elmagyarázni. Segítsd szolgáltatásod, terméked létjogosultságának megértését, megismerését ezzel a vizuális koncepcióval is.
Hangos vagy vizuális tartalom: Ha van olyan tartalmad amelyet online, videós formában is megoszthatsz ne hagyd őket a fiók mélyén. Ide tartoznak a podcastek is, melyek egyre népszerűbbek és nagymértékben kiszélesíthetik a potenciális közönséged.
3. Social Media Marketing
Eszközeivel bármilyen nemű tartalmad népszerűsítheted a közösségi média csatornákon növelve márkaismertséged, márkahűséged, forgalmad, miközben van lehetőség új ügyfeleket is generálni vállalkozásod számára.
Néhány a legnépszerűbb közösségi média platformok közül:
A social media tartalmak tervezésekor a legfontosabb szempont, hogy olyan tartalmat hozz létre, amelyet várhatóan minél többen érdemesnek tartanak megosztani, mely segíti a közösségi oldalakon való organikus terjedést.
A tartalommarketinghez hasonlóan az értékteremtő, edukatív tartalmak mellett ne hagyd figyelmen kívül, hogy a felhasználók szórakozni, kikapcsolódni mennek fel ezekre a csatornákra. Könnyed posztokra, megmosolyogtató storykra vágynak, amelyek érzelmet váltanak ki belőlük.
4. PPC típusú hirdetések, SEM
Ide tartoznak a kattintás alapú hirdetések, legtöbbször a Google Ads és a Facebook hirdetésekre hivatkozunk így.
Célja, hogy ezen típusú hirdetésekre való kattintásokat valamilyen értékes konverzió megvalósulása kövesse - pl. vásároljanak egy terméket, rendeljenek meg egy szolgáltatást, foglaljanak időpontot stb.
Legnépszerűbb típusa a már fentebb is említett Google Ads, mely lehetőséget teremt arra, hogy a Google találati oldalain az első helyek valamelyikén szerepeljen a hirdetésed. Ilyen esetekben az elhelyezett linkek kattintásonkénti áráért kell fizetned, megjelenésért nem.
A Google mellett a Facebookon, Twitteren, Linkedinen is van lehetőség előre meghatározott célcsoportnak, személyre szabott üzenetek eljuttatására.
A SEM - azaz Search Engine Marketing - azt jelenti, hogy egy márka azért fizet, hogy megjelenhessen a keresőmotorok kiemelt találatai között a hirdetési szekcióban.
Nem minden PPC kampány számít SEM hirdetésnek - pl. a Facebook PPC hirdetések, nem SEM reklámok, hiszen nincs köze a keresőmotorhoz.
5. Affiliate Marketing
Az affiliate marketing folyamata során a meghatározott partner jutalékot kap az együttműködő cég termékeinek értékesítéséért.
Az eladásokat egy egyedi, utm paraméterezett affiliate link segítségével keresztül van lehetőség nyomon követni.
A teljesítményalapú reklám nagyszerű módja lehet az értékesítés ösztönzésének és jelentős online bevételek generálásának.
Az egyik legnépszerűbb típusa pl. a videóhirdetések elhelyezése a Youtube Partnerprogramon keresztül, de egyre több influencer együttműködés is átalakul Affiliate digitális kampánnyá.
6. E-mail Marketing
Biztosan találkozol olyan kijelentésekkel, hogy az e-mail marketing felesleges, és mára elavult marketingforma. A professzionális online marketing ügynökségek szerint az e-mail marketing az egyik legsikeresebb, legköltséghatékonyabb és leginkább megtérülő marketing módszer mind a mai napig. Osztom a véleményüket.
Az internetezők 94%-a használ e-mailt, és míg a Facebookkal, Instagrammal bármikor történhet bármi, az e-mailezés valószínűsíthetően fennmarad a jelenlegi formájában.
Az e-mail marketing viszont rohamosan fejlődik, és egyre több lehetőséget kínál a vállalkozások számára. Az e-mail marketing célja elsődlegesen, hogy elnyerje a lehetséges ügyfelek bizalmát, ezáltal tényleges vásárlókká konvertálja őket, továbbá tökéletes eszköz az újbóli vásárlás ösztönzésére.
Fontos, hogy ne csak eladni akarj! Küldj ki esettanulmányokat, ‘how to’ tartalmakat, sikertörténeteket, recepteket, tippeket/trükköket, edukációs tartalmakat, melyek a vevőid fájdalompontjait kezelik.
Milyen e-maileket küldhetsz ki feliratkozóidnak?
- Üdvözlő e-mailek
- E-mail sorozatok - bemelegíti a feliratkozókat, szorosabbra fűzi a kapcsolatot / oktató e-mail sorozat / termék használatában segítő
- Tartalom értesítők - új termék / új blogcikk / legnépszerűbb posztok
- Promóciós levelek
- Véleménykérő e-mailek
7. Marketing automatizáció
A marketing automatizálás szoftverek és átgondolt marketingstratégia együttes használata, ami lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy egyénre szabott folyamatok segítségével az érdeklődőkből vásárlókat, majd a vásárlókból visszatérő vásárlókat generáljanak.
A marketing automatizálással jelentős mértékű bevételnövekedés és kiemelkedően magas ROI érhető el.
Miket lehet egy vállalkozáson belül automatizálni:
Hírlevelek: az automatikus e-mail kiküldésen túl megannyi lehetőséget kínál, hogy a felhasználók minél inkább perszonalizáltabb üzeneteket kaphassanak.
Közösségi média posztok ütemezése: nem kell folyamatosan a megfelelő időben a social media posztokra gondolnod. A social media ütemező eszközök helyetted teszik közzé a tartalmaid a megfelelő platformokra.
Kampánykövetés jelentéssel: A marketingkampányok rengeteg összetevős folyamatok; a marketing automatizálás segít abban, hogy a kampány teljesítményét egy helyen legyen lehetőség nyomon követni.
Ügyfélszolgálat: Tökéletes chatbotok vannak, akik a leggyakrabban ismételt kérdéseket nagy örömmel megválaszolják helyetted.
8. Online PR
A digitális PR-nak köszönhetően láthatóbb leszel, külső linkekre teszel szert, növekszik az elérésed, oldaladon nagyobb látogatottság lesz, mindez több megosztást is eredményez.
De miért is megfoghatatlan kissé az online PR kifejezés, és miért kering többféle megfogalmazás az online térben?
Mert több marketing eszközt is ötvöz:
Az online PR a klasszikus PR SEO szolgálatába állítása - a márkaismertséget eredményül célzó PR ötvözése azzal az elvárással, hogy minél előrébb szerepeljen az oldalad a Google találati listájában.
A professzionális online PR megjelenés hitelessé tesz, bizalmat ébreszt.
9. Szponzorációk, influencer együttműködések
A szponzorált tartalom, influencer együttműködések esetében egy másik vállalatnak, közösségi média szereplőnek - un. influencernek fizetsz, hogy olyan tartalmat hozzon létre és kommunikáljon, amely a te márkádat vagy szolgáltatásodat népszerűsíti.
Mindig javallott körültekintően kiválasztani azt az ismert személyt, akit felkérsz az együttműködésre - legyen releváns a márkád számára, olyan akit a saját közönsége elismer, tisztel, akinek elfogadják a tanácsait, véleményét.
A szponzorált tartalom másik típusa lehet egy külső oldalon megszületett blogbejegyzés vagy cikk, amely témád körüljárva mutatja be a termékeid/szolgáltatásod.
10. Chatbot Marketing - AI (mesterséges intelligencia)
A chatbot egy olyan számítógépes alkalmazás, amely előre meghatározott forgatókönyv alapján, vagy a mesterséges intelligencia segítségével beszélgetést folytat a felhasználókkal. Célja lehet többek között a termékek és szolgáltatások népszerűsítése és az eladásösztönzés.
Egy egyszerű módja annak, hogy a virtuális asszisztenst összekapcsolva az üzenetküldő alkalmazásokkal, akár a weboldalhoz hozzáadva villám akciókról, új termékekről, ajánlatokról vagy a megrendelésekkel kapcsolatos információkról tájékoztassa az érdeklődőket.
Ha törekedsz arra, hogy kitűnj versenytársaid közül, és a leginnovatívabb alternatívák között válogatva fejleszd marketingkommunikációd, ne hagyd figyelmen kívül a tavaly év végén az OpenAI által piacra dobott és jelenleg legfejlettebb AI Chatbotot, a párbeszédre optimalizáló ChatGPT-t nyelvi modellt.
A ChatGPT egyik legfontosabb jellemzője, hogy képes valós emberhez hasonló szöveges válaszokat generálni. Ezáltal teljesen új módon tudod elérni és bevonni a közönséged.
Sokkal több, mint egy chatbot, ugyanis számos egyéb módon is felhasználható az online marketinged fejlesztéséhez:
- Tartalom generálása ügyfélszolgálati chatbotok számára: A ChatGPT felhasználható válaszok generálására azon chatbotok számára, amelyeket az ügyfelekkel való kapcsolattartásra használnak a webhelyeken vagy a közösségi médiaplatformokon.
- Személyre szabott e-mail kampányok létrehozása: A ChatGPT felhasználható olyan személyre szabott e-mailek generálására, amelyek a korábbi interakciók vagy demográfiai adatok alapján konkrét ügyfelekre szabottak.
- Közösségi média posztok generálása: A ChatGPT segítségével olyan közösségi média posztok hozhatók létre, amelyek vonzóbbak és személyre szabottabbak, így növelve annak esélyét, hogy a követők reagáljanak rájuk és megosszák őket.
- Termékleírások készítése: A ChatGPT segítségével olyan termékleírások hozhatók létre, amelyek vonzóbbak és informatívabbak, így potenciálisan növelve az eladás esélyét.
- Marketingszövegek generálása: A ChatGPT használható marketingszövegek generálására különböző célokra, például landingoldalakhoz, reklámkampányokhoz stb.
- Ügyfélszolgálati válaszok generálása: A ChatGPT felhasználható az ügyfelek megkereséseire és panaszaira adott válaszok generálására, segítve a vállalkozásokat a hatékonyabb és személyre szabottabb kiszolgálásban.
+1 Inbound Marketing
Zárásként az Inbound Marketing irányzat fontosságára szeretnék kitérni.
Az összes fenti eszköz alkalmazása esetén érdemes figyelembe venni ezt a marketing módszertant.
Az inbound marketing során az érdeklődőket nem reklámokkal, hideg megkereséssel bombázod megszakítva a felhasználók böngészési folyamatát, hanem kiérdemelve a figyelmét pontosan arról tájékoztatod, edukálod, azokat a kérdéseket válaszolod meg, amire éppen ő kíváncsi.
Mindig fordíts figyelmet arra, hogy a vásárlóddal együtt alakítsd ki a marketingkommunikációd.
Ha írsz egy blogcikket a termékedről, ahol rávilágítasz arra, hogy mennyivel jobbak lehetnek a mindennapok vele, mint nélküle, akkor az érzelmekre hatva, elkápráztatod az olvasóid, és felébred bennük a vágy arra, hogy birtokolják ők is azt. Ez az inbound marketing. Ellenben, ha a webáruházadban felugrik egy kéretlen pop up ablak, hogy vegye meg most a terméked, akkor ez az outbound marketing. A pop up ablakoknak is van létjogosultsága és bevételt termelő ereje a komplex marketingedben, erről írtam ebben a cikkben.
Az inbound marketing alapja, hogy értéket adva hívja fel a figyelmet - ezt a szemléletet figyelembe véve tervezd meg a tartalommarketinged, e-mail marketinged, közösségi média aktivitásod, de vedd számba amikor a keresőoptimalizálás vagy a márkaépítés alapjait tervezed meg.
A kérdés amit mindig nekem szegeznek
Minden vállalkozásnak kifizetődő lesz a digitális marketing alkalmazása?
Igen, bármilyen iparágban, bármilyen célcsoportot megcélozva működik; tökéletesen alkalmazható arra, hogy a közönség igényeit felmérve és monitorozva alakítson ki olyan értékes online tartalmakat, amelyek tűpontosan érnek el a tökéletes vevőjelöltekhez.
Korántsem jelenti ez azt, hogy minden vállalkozásnak egy meghatározott online marketing séma szerint kell megterveznie, felépítenie és végrehajtania a digitális lehetőségeket.
B2B (Business to Business) digitális marketing
Ha vállalkozásod elsődleges célcsoportja nem az egyéni fogyasztó, aki csak saját maga döntéséért felel, hanem más cégek, akkor feltételezhetően az online megjelenésed a leadek generálására összpontosít.
Marketingstratégiád fontos része kell, hogy legyen a legjobb minőségű, igazán értékes leadek bevonzása és átadása az értékesítőknek.
B2C (Business to Customer) digitális marketing
Más a helyzet, ha céged a fogyasztóknak kínálja szolgáltatását/termékeit és az online marketing tevékenységed célja, hogy az embereket a weboldaladra vonzva vásárlókká alakítsa őket anélkül, hogy a folyamatba plusz egy fő, például egy értékesítő bekerüljön.
Általában elmondható, hogy a B2C tevékenység kevésbé a hagyományos értelemben vett leadekre összpontosít, előnyt élveznek a felgyorsított vásárlói utak - az egyedi termékjellemzők az értékesítési tölcsérben előrébb foglalnak helyet, mint egy B2B vállalkozás esetében, és erősebb a cselekvésre való felhívás használata a vásárlás ösztönzésére és lezárására.
A sikeres digitális marketing elengedhetetlen lépései
1. Szegmentálás és célszegmens meghatározása
Erre épül a teljes marketing stratégia, kihagyhatatlan a végső siker érdekében. A szegmentálás segít átlátni, hogy ki a valós közönséged, és nekik mire van szükségük.
Mindemellett segít beazonosítani a legjobb - akár még kiaknázatlan - piacokat, így van lehetőség bővíteni a célcsoportot, de mindezt fókuszált módon.
2. Generáld le az Ideális Vásárlói Profilod
Minden egyes megcélzott piaci szegmenshez hozd létre a számodra legideálisabb Vásárlói Profilt. Ez a B2B esetén legyen egy fiktív szervezet vagy vállalkozás aki a legtöbbet profitálna abból, ha ismerné a te céged szolgáltatását vagy termékét.
Mindez segít abban, hogyan alakítsd a teljes marketingkommunikációd, és, hogy ne térj le az útról annak érdekében, hogy elérd az ideális vevőid.
Mik segíthetnek az Ideális Vásárlód meghatározásában?
- Gondold végig B2B esetén az ideális ügyfeled szempontjából az iparágra, a földrajzi elhelyezkedésre, az éves költségvetésre és bevételre, az alkalmazottakra az infrastruktúrákra vonatkozó információkat. B2C esetén, hasonlóan az előzőekhez alakítsd ki a tökéletes vevői avatarod - hány éves, milyen nemű, hol él, mi érdekli, milyen médiát fogyaszt, hogyan gondolkodik, mit szeret, milyen szokásai lehetnek, mennyi a kb. keresete, mit dolgozik, családi helyzete stb.
- Analizáld a jelenlegi elégedett ügyfeleid és vásárlóid, készíts velük felmérést, kérdezd meg őket, hogy még tisztábban lásd a konkrét fájdalompontjaikat és megoldásra váró problémáikat.
- Fésüld össze ezeket az információkat, a közös mintákat gyúrd bele az ideális ügyfél leírásába.
- A fenti információk segíteni fognak, hogy megszülessen a tökéletes ügyfeled profilja, ha mégis további segítségre lenne szükséged vizsgáld a weboldalad forgalmának vagy a hirdetéseidnek az analitikáját, tekintsd át az ügyfélszolgálathoz beérkezett panaszokat, kérdéseket, visszajelzéseket, és ne felejtsd el a pénzügyi adatok áttekintését se.
A Buyer Personad meghatározásában itt találsz egy nagyszerű, ingyenes segédletet.
3. Végezz versenytárselemzést!
A konkurenciád marketingkommunikációjának tudatában látni fogod, hogy más vállalatok milyen marketingstratégiát folytatnak a te célközönségednek.
Másrészt az sem elhanyagolható, hogy képet kapsz versenytársaid erősségeiről és gyengeségeiről. Vizsgáld milyen a termék - szolgáltatáspalettájuk, milyenek a marketing tartalmaik - beleértve ebbe a blogtémákikat, videókat, interaktív tartalmakat, social media megjelenéseket -, milyen értékesítési taktikákat alkalmaznak.
Ezek ismeretében a célod az kell, hogy legyen, hogy megtaláld annak a módját, hogy kitűnj versenytársaid közül, és betöltsd azt az igényt amely a szegmensedben még nem teljesült.
4. Jöhet a USP meghatározása
A USP az angol “unique selling proposition” rövidítése, amelyet ha magyarra szeretnénk fordítani úgy mondhatnánk, hogy ‘egyedi terméktulajdonság’.
Ez segít kitűnni a tömegből, ez mutatja meg az ügyfeleknek, hogy miért különleges igazán a te céged és az amit értékesíteni szeretnél.
A USP meghatározásakor koncentrálj az ideális vásárlód fájdalompontjaira és arra, hogy vállalkozásod hogyan tudja orvosolni ezt a lehető legjobb, leggyorsabb módon.
A vásárlói út 3 szakasza
Amíg a vevőd eljut arra a pontra, hogy vásároljon tőled 3 szakaszon is átmegy - neked a feladatod, hogy olyan marketingstratégiát hozz létre, amely végig viszi az érdeklődőid a vevői út egyes szakaszain.
Mindegyik szakasz különböző tartalmakat igényel és tekintettel kell lenned a social médiában megjelenő posztokra, storykra is, amelyeket úgy kell alakítanod, hogy leginkább lefedje ezt a 3 szakaszt.
1. Tudatosság
A tudatossági szakasz alatt az érdeklődő egy konkrét problémájára vonatkozóan információt keres és ha jól van felépítve a kommunikációd, tudomást szerezhet a te konkrét kínálatodról és megoldásaidról.
Milyen csatornák működhetnek ebben a szakaszban?
A tartalommarketing módszerei - mint egy kulcsszósűrű, edukatív blogbejegyzés, letölthető, rövid e-book mind tökéletes arra, hogy tájékoztasson, oktasson, segítse az átlépést a következő részre. Az infografikákat és rövid videókat jóval nagyobb arányban osztják meg a felhasználók, mint az egyéb jellegű tartalmakat, így növelve az esélyét annak, hogy mások is rád találjanak.
2. Mérlegelés
Az érdeklődő tudatosítja magában, hogy mi lenne számára életképes megoldás, és elkezdi feltérképezni azokat a vállalkozásokat akik rendelkeznek azzal amire neki szüksége van.
Itt az a feladatod, hogy kitűnj a versenytársak közül.
Ebben a szakaszban szükség van a social proof elemekre - mint az ügyfélbeszámolók, pozitív visszajelzések, értékelések. A tekintélyt adó és bizalmat építő termék - vagy szolgáltatásbemutató videókra, interaktív webináriumokra, mely átfogóbb információval lát el, mint egy blogbejegyzés, vagy rövid videó.
3. Döntés
A vevői út utolsó szakasza. Az érdeklődő tudja, hogy mit akar, összehasonlította a terméked, szolgáltatásod a konkurensekkel, készen állna a cselekvésre.
Mielőtt azonban lezárnák az útjukat betekintést, ingyenes kipróbálást, rövid konzultációt szeretnének, hogy szinte élesben éljék át a termék - és szolgáltatás előnyöket.
Itt van a lehetőség arra, hogy ingyenes próbaverziót szolgáltass, vagy röviden, 15-20 percben lehessen veled konzultálni. A részletes esettanulmányok is hatékonyan formálhatják a vásárlás felé a döntésre felkészült személyeket.
Termékek esetén mutasd be mások hogyan használják, milyen fotókat tesznek közzé azok akiknek már megoldotta a problémáját.
Azzal, hogy végigvezeted az érdeklődőket a vásárlói úton, jobban fel tudsz készülni arra, hogy az egyes szakaszok alatt milyen tartalmakat és stratégiát alkalmazz.
További kulcslépések a megrengethetetlen digitális marketinged érdekében
Azért, hogy az online marketinged elérje a kívánt hatást, és ne pénzpazarlás legyen digitális marketing tervet kell, hogy felállíts. Ez tartalmazhat üzleti és marketingcélokat, a célok eléréshez használt stratégiákat, határidőket és többek között digitális csatornákat.
Mindemellett vannak olyan kihagyhatatlan feladatok, amelyek létfontosságúak a növekedésed érdekében:
1. Határozd meg a céljaid!
Mindenekelőtt határozd meg a céljaid, amelyek alapján hatékonyabban fogod tudni a stratégiád kialakítani.
Célod az online értékesítés növelése? PPC kampányokat és további fizetett hirdetéseket rendelhetsz ehhez hozzá, melyek segítenek elérni kitűzésed.
2. Határozd meg célközönséged!
Gondold végig, ahogy említettük fentebb; a digitális marketing egyik legnagyobb előnye a célzás lehetősége - ha az elején nem azonosítod be célközönséged akkor nem tudod kihasználni ezt az előnyt.
Fontos figyelmbe venned, hogy célközönséged más - és más lehet az adott csatornáktól vagy a kampányaiddal kapcsolatos céloktól függően.
A TikTok közönséged talán fiatalabb, és más típusú tartalmat fogyaszt és ezzel párhuzamosan vár el, mint pl. a LinkedIn-en fellelhető személyek.
A tartalmaid platforma szabása segíthet azon, hogy meg tudd szólítani a különböző célközönségeket.
3. Költségvetés meghatározása csatornánként
Jó hír, hogy egyáltalán nincs szükség rögtön nagy kiadásokra a digitális marketing esetében.
Annak érdekében, hogy átlásd, megértsd és hatékonyabbá tudd tenni folyamataid fontos, hogy vezesd mindennemű befektetésed, legyen szó anyagi, vagy időbeli ráfordításról.
A tartalomgyártás a már meglévő felületeidhez, a social media, a SEO esetében nincs szükség hatalmas büdzsére, ez esetben a saját időd tudod beárazni.
Az online fizetett hirdetések, e-mail marketing kampányok kétségtelenül kiadással járnak, hogy ezek pontosan mennyibe kerülnek nagyban függ céljaidtól, attól, hogy milyen szintű lefedettséget, láthatóságot szeretnél elérni a hirdetéseid eredményeként.
4. Hatékonyság érdekében legyen egyensúlyban a fizetett és ingyenes
Marketing tanácsadóként azt szoktam ügyfeleimnek javasolni, hogy ne csak a fizetett hirdetésekre támaszkodjanak, avagy ne csak az ingyenes megjelenéseket használják ki.
Az egyensúly itt is fontos. Fordíts időt arra, hogy átfogó képet kapj az ideális vásárlódról, aminek köszönhetően olyan minőségi online tartalmat tudsz létrehozni ami sokkal magasabb szinten konvertál a minimális reklámköltéseid ellenére is.
Várhatóan még gyorsabban érkeznek a várva várt eredmények ha a digitális stratégiád részei lesznek a fizetett hirdetések is.
A hosszú távú és fenntartható siker érdekében teszteld folyamataid, figyeld meg melyik csatorna válik be a te közönségednek leginkább, melyik hozza a legtöbb konverziót. Ha úgy érzed, sose félj változtatni, és belenyúlni a stratégiádba.
5. Tartalom, ami magával ragad és nem ereszt
Ismered a célközönséged, meghatároztad a céljaid, a stratégiád és a költségvetésed, jöhet a folyamat legizgalmasabb része; kezdődhet a tartalomgyártás.
Mivel a marketing tartalmaid lényege a márkád, terméked, szolgáltatásod ismertségének és a leadek generálásának növelése, a közönségednek olyan vonzó és érdekes tartalmat kell, hogy gyárts, amelyre emlékezni fognak, amely megfogja és lebilincseli őket.
Legyen szó közösségi média posztról, blogbejegyzésről, PPC-hirdetésről, hírlevélről; minden tartalom esetében figyelj arra, hogy ne magadról, vállalkozásodról beszélj, hanem a célközönséged vond be.
6. A kulcsszókutatás nem maradi dolog
Mostanra már biztosan körvonalazódik benned is, hogy a digitális marketing lényege a célzott közönség elérése személyre szabott tartalmakon keresztül - mindez kivitelezhetetlen ha nem végzel hatékony kulcsszókutatást.
Gondolnád, hogy nem csak a weboldalad tartalmainak SEO-optimalizálásához elengedhetetlen annak érdekében, hogy az emberek rád találjanak hanem a közösségi média csatornákon keresztül történő értékesítésben is kiemelt szerepet játszik?
Ne ijedj meg, ha nem vagy profi SEO-ban, elsőként próbálj összeállítani egy kulcsszó listát az összes termékedhez, szolgáltatásodhoz kapcsolódó kulcsszavakról, figyelembe véve az un. “longtail” variációkat is a lehetőségeid bővítése érdekében.
7. Vizsgálódj, mérlegelj és dönts az analitikád alapján
Ha te is leteszed a voksod az online marketing hatékonysága mellett akkor tudnod kell, hogy sosem dőlhetsz elégedetten hátra. Az igazi szépségei és a végeláthatatlan lehetőségei abban rejlenek, hogy mindig tudsz jobb lenni, fejlődni és korábbi eredményeid növelni.
Ehhez viszont folyamatosan figyelned kell a weboldalad, közösségi oldalaid, hirdetéseid eredményeit, méréseit.
Előfordulhat, hogy Instagramon már kevésbé reagálnak a tartalmaidra, csökken a storyk és a posztok elérése is; párhuzamosan ezzel viszont TikTokon szárnyalsz, pedig kevesebb figyelmet fordítottál erre ezidáig.
Ez esetben teljesen felül kell vizsgálnod social media megjelenésed és a tartalmaid tervezését.
A marketing ezen ágazata rendkívül rugalmas lehetőségeket biztosít a vállalkozások számára a folyamatos növekedéshez, de csak rajtad múlik, hogy kihasználod-e az ebben rejlő potenciált.
Meggyőztelek? Hogyan tovább?
Lehet, hogy már végzel online marketing tevékenységet, amely valószínűleg már eléri közönséged bizonyos szegmenseit. Bízom benne, hogy blogcikkem segített abban, hogy újabb és újabb ötletek körvonalazódjanak benned, avagy már most látod, hogy hogyan lehetne a meglévő megjelenéseiden javítani.
Azt gondolom hiba lenne nem kihasználni ezt a fantasztikusan hatékony opciót a növekedésed érdekében.
Ha még többet szeretnél meg tudni az online marketingről gyere és tanulj velem, ismerve a legújabb nyugati és amerikai trendeket azt a tudást adom át, amely már számos startup-nak, kis - és középvállalkozásnak gyökereiben reformálta meg az online marketing megjelenését és ezzel együtt többszörözte meg a bevételét.
Kérd 20 perces, díj - és kötelezettségmentes online konzultációm, és beszéljük át, Neked hogyan segítnetnék!
Ha bármilyen kérdésed lenne a fentiekkel kapcsolatban, kérlek írj üzenetet, nagyon szívesen válaszolok Neked!
Köszönöm, hogy elolvastad!
Miklós