Marketing stratégia - Mi is ez? Hogy működik? Hogyan készítsd el?

Marketing stratégia - Mi is ez? Hogy működik? Hogyan készítsd el?

Ismerd meg a marketing stratégia fogalmát az üzleti céljaid eléréséhez. Amikor barackot szeretnél termeszteni a kertedben, akkor a metszési technikák elsajátításával kezded vagy utána olvasol, milyen típusú barackok közül választhatsz, milyen talajba ültesd és mennyit kell locsolnod majd?! Természetesen az alapoktól, hiszen minden biztos eredmény legfőbb eleme a biztos alap.

A marketing stratégia segít, hogy vállalkozásod gyümölcsözőbb legyen, mint valaha, hogy a profitod exponenciálisan nőjön. A marketing stratégia segít, hogy pontosan meg tudd határozni vállalkozásod célcsoportját, így pontosan olyan módszereket tudj alkalmazni, amik arra a szegmensre jellemzőek. Ezzel rengeteg pénzt és időt spórolva tudsz egyre jobb és jobb lenni abban, amit csinálsz. Ahhoz, hogy az értékesítés a lehető legjobban menjen, tudnod kell az alapokat!

Olvass tovább és bemutatom, hogy mi is ez, hogyan működik és hogy hogyan készítsd el.

A marketing stratégia elengedhetetlen és szerves része, hogy vállalkozásunk marketingtevékenysége teljeskörűen maximalizálva legyen a fogyasztók elérésére és a termékek, szolgáltatások értékesítésére. A marketing stratégia tartalmazza a cég, a vállalat értékét, kulcsüzeneteit és a célfogyasztók demográfiai adatait.

A marketing stratégia nem összekeverendő a marketingtervvel, gyakran egyként emlegetik, ámbár tévesen. A marketing stratégiának ideális esetben hosszabb távúnak kell lennie, mint a marketing tervnek, hiszen a vállalat értékét és egyéb kulcsfontosságú márkaelemeit tartalmazzák, amik általában egyek a céggel, míg a marketing terv bizonyos, meghatározott időszakonként változhat.

Marketing stratégia elemei

A stratégia legfontosabb kulcselemei elsőkörben a célcsoport meghatározása, a SWOT analízis, a versenytársak elemzése, -hiszen hogyan lehetnénk jobbak náluk, ha nem is ismerjük őket – a vállalati célkitűzések és a KPI mutatók, a marketing mix, azaz a 4P és mivel a digitalizáció korában élünk, így a digitális marketing stratégiák is fontos szerepet kapnak.

Hogyan határozzuk meg a célcsoportunkat?

A célcsoport meghatározásának célja, hogy pontos képet kapjunk arról, kik a vásárlóink, milyen igényeik vannak és hol, milyen platformon tudjuk őket elérni a lehető legcélzottabban. Hogy miért fontos is ez? Hogy ne a rossz embereknek, a rossz időben és a rossz helyen értékesíts. Ne annak próbáld eladni a terméked, szolgáltatásod, akit amúgy nem is érdekel, nincs rá igénye, hiszen így értékes időt veszíthetsz, hogy arra figyelj, aki érdeklődik irántad. Mi több a nem releváns célcsoportod megcélzó marketing kidobott pénz az ablakon.

Így a tartalmaid, contentjeid célzottabbak lehetnek, melyek pontosan ismerik a vásárlói igényeid, és a lehető legtökéletesebb módon ki is tudod elégíteni azokat.

Kezdjük az elején! Ki is az a célcsoport?

Az a szegmens, aki vevő a termékedre, aki érdeklődik a szolgáltatásod iránt. Meg kell őket ismerned, hogy olyan marketing eszközöket tudj bevetni, amivel őket eléred.

Mi az elsőszámú probléma? Ha azt hisszük, mindenki a célcsoportunk. Ez legalább olyan, mintha senki sem lenne.

Korábbi cikkünkben már írtunk a B2B, B2C modellekről, erről bővebben itt olvashatsz. https://toldimarketing.hu/blog/10-1-online-marketing-eszkoz-amit-ne-hagyj-ki-2023-ban-sem 

Mi a jó célcsoport ismérve?

Specifikus, fizetőképes és elég nagy ahhoz, hogy meg is élj belőle. Különböző szempontok alapján definiálhatod:

  • Geográfiai – segít megérteni, hogy hol és milyen helyzetben él a célcsoport
    Pl. lakhely, város, megye, ország, irányítószám
  • Demográfiai adatok – segít megérteni a célcsoport szociális jellemzőit
    Pl. nem, kor, jövedelem, nemzetiség, oktatás
  • Pszichográfiai – segít megérteni a motivációját, viselkedését
    Pl. érdeklődés, személyiségjegyek, vágyak, motiváció
  • Viselkedés – segít megérteni a célcsoport döntéseit
    Pl. hobbik, szokások,

Férfi vagy nő? Gyerek, felnőtt? Fiatal vagy idős? Naponta mennyit internetezik? Telefonon vagy laptopon? Milyen social media platformokat használ? Hol lakik? Mi a tartózkodási helye? Mennyi a jövedelme? Mit dolgozik? Milyen végzettsége van? Milyen hobbija van? Milyen igényei, vágyai vannak? Milyen problémát szeretne megoldani?

Ha már működő vállalkozásod van, próbálj meg beszélgetni a vásárlóiddal, küldj ki esetleg hírleveleket, hogy jobban megismerd őket, ha pedig még csak most szeretnél belekezdeni, akkor próbáld felmérni a social media platformokon, illetve a versenytársaidnál.

Ha nem tudod egy mondatban meghatározni, ki a célcsoportod, akkor a legmegfelelőbb létrehozni egy képzeletbeli ügyfelet, a buyer persona-t. A buyer persona egy ideális vásárló a termékedre, szolgáltatásodra, például a Gucci tökéletes buyer persona-ja Amanda, egy stílusos, gazdag, középkorú nő egy nagyvárosból, aki szeretné prémium, luxus termékekkel megtölteni óriási gardróbját. Ezzel a leírással a Gucci marketing részlege elképzelheti Amandát és könnyebb rászabni a contetjeit. – Nem mintha a Guccinak szüksége lenne ajánlatokra, hogy vásároljanak tőlük.

A buyer persona-nak kell a marketing stratégia középpontjában lennie, hiszen mindent ráalakítunk. Ha nem tudsz magadtól kitalálni, azonosítani ilyen személyiséget, akkor különböző platformok segítenek a mesterséges intelligencia segítségével, pl. a Versium.

A szegmentálás segítségével el tudod kerülni azt is, hogy mindenkihez ugyanúgy beszélj. Például egy kozmetikai termék esetében is másképp kell szólnod a férfiakhoz és a nőkhöz is, hogy felfigyeljenek a termékedre. Szegmentálhatsz demográfiai vagy a geográfiai adatok alapján, de más üzenetet tudunk írni annak, aki már ismeri a terméket és használja vagy annak, aki még csak most ismerkedik a termékkel, esetleg a saját igényeit is csak most ismeri fel, hogy szüksége van valamilyen termékre. Különböző hőmérsékletű vásárlókat különböztetünk meg:

  • A hideg vásárló még csak nem is hallott korábban a termékedről.
  • A langyos már hallott róla és érdeklődik is.
  • A meleg vásárlók már csak 1 lépésnyire állnak a vásárlástól.

Nyilvánvalóan az összes típushoz különböző hangnemben optimális szólni.

Szerencsére a digitális marketing lehetővé teszi azt, hogy a különböző csoportoknak, szegmenseknek különböző szövegeket használjunk, így maximalizálva a vásárlás lehetőségét.

SWOT analízis

Mi is az a SWOT analízis?

Sokan a SWOT analízist nem is tartják alapvető elemének a marketing stratégiának, pedig szerintem nagyon fontos alappillére. Segít átlátni a vállalkozást és egy remek elemzési módszer.

A SWOT egy angol mozaikszó, aminek a feloldása a következő:

  • S, mint Strengths – azaz erősségek,
  • W, mint Weaknesses – azaz gyengeségek,
  • O, mint Opportunities – azaz lehetőségek,
  • T, mint Threats – azaz veszélyek.

Az erősségek, mint ahogyan az elnevezéséből is kikövetkeztetjük, vállalkozásunk erősségeit mutatja meg, mi az, amiben kiemelkedő és erős a cég. Ilyen lehet például a munkaerő szaktudása vagy esetleg termékeink miben különleges, innovatívak a piacon.

A gyengeségek éppúgy fontosak, mint az erősségek, hiszen ezek meghatározásával még jobbak és jobbak tudunk lenni a piacon. Fontos, hogy a gyengeségeknek mindig belső tényezőkön kell alapulniuk. Például lehet a vezetőség széthúzása, szakemberek hiánya a munkaerőpiacon, kellő költségvetés hiánya.

A lehetőségek tartalmaznak minden olyan szempontot, amik hozzájárulhatnak a cég növekedéséhez, javításához. Ha új, innovatív ötletünk van, az egy lehetőség. Egy új piac egy új lehetőség.

A veszélyek alá sorolunk mindent, ami a vállalkozás sikerességét alááshatja, a versenytársak, a változó környezet, pénzügyi instabilitás, minden.

A SWOT analízis elkészítését többféleképpen is elvégezhetjük. Úgy gondolom, hogy az erősségek és a gyengeségek meghatározása némiképp egyszerűbb folyamat, mint a lehetőségeké és a veszélyeké. Könnyebb a szervezeten belül látni

  • Mit csinálunk jobban a versenytársainknál?
  • Mit szeretnek a vásárlóink a termékeinkben, szolgáltatásainkban?
  • Mit szeretnek a munkavállalóink?
  • Pénzügyi biztonságban vagyunk?
  • Miben lehetnénk még jobbak?
  • Mit nem szeretnek a vásárlóink a termékeinkben, szolgáltatásainkban?
  • Milyen erőforrásai vannak a versenytársainknak velünk szemben?
  • Milyen az online értékelésünk?

A lehetőségek és a veszélyek külső tényezők ellenben az erősségekkel és gyengeségekkel.

  • Mi történik, ha már nem érdekeljük a vásárlókat?
  • Van új piac, ahova kiléphetünk?
  • Vannak új, innovatív ötletei szakembereinknek?
  • Vannak fejlesztendő területek?
  • Nem riaszt el túl sok vásárlót az ügyfélszolgálat?

Akár kisebb és nagyobb cégeknek is ajánlom a SWOT analízis elkészítését, hiszen rengeteget lehet belőle tanulni, már csak az elkészítésében is. Betekintést nyújt vállalkozásunk működésébe, mindennapjaiba, min lehet javítani és hogy hogyan láthatnak minket kívülről. Könnyebb a segítségével dönteni egy-egy szakmai kérdésben, egy fejlesztés elkezdését támogassuk-e vagy sem.

A versenytársak elemzése nélkül nehéz magunkat pozicionálni a piacon. De hogyan is kezdjünk neki?

Az egyik legfontosabb eleme a marketing stratégiának, hiszen lehetővé teszi a saját márkánk növekedését úgy, hogy a konkurens vállalkozások segítenek hozzá. Roppantmód izgalmas része ez az egész stratégiának. Ha felül tudod múlni a konkurenciát, akkor akár a piacról is ki tudod őket szorítani megfelelő technikákkal. A potenciális versenytársakra mindig figyelni kell, hiszen ahogy a világ, a piac is állandóan változik, amit gyorsan le kell követnünk.

Marketing stratégia

Manapság már elég könnyen meg tudjuk vizsgálni a versenytársainkat, de a legfontosabb, hogy elsőkörben meghatározzuk őket. Ez egy összetett folyamat és velős része az egésznek, hiszen hosszútávon fogjuk magunkat hozzájuk hasonlítani.

Ki a definíció szerinti versenytárs?

A versenytárs egy olyan piaci szereplő, aki vagy hasonló vagy ugyanazzal a termékkel szolgáltatással ugyanarra a célcsoportra, piaci szegmensre koncentrálódik, ugyanazokat a fogyasztói igényeket szolgálják ki.

Minél több a versenytárs, annál nehezebb kitűnni. Fontos, hogy nem szakmai szemmel kell történnie az elemzésnek, hanem az ügyfeleink, vásárlóink nézőpontjából, hiszen azt kell látnunk, amit ők is. Segítségével tudunk javítani a szolgáltatásainkon, termékeinken, értékesítési csatornáinkon, esetleg új termékekkel rukkolhatunk elő, létrehozhatunk egyedi ajánlatokat, akciókat vagy felfedezhetünk eddig kiaknázatlan piaci lehetőségeket.

Hogyan tudjuk a meghatározni a saját versenytársainkat?

Ha felmerül a kérdés, szerencsére annál egyszerűbb a válasz. A Google kereső segítségével rákeresünk a kulcsszavainkra és máris meglátjuk, kiket listáz ki elsőként, hogyan rangsorol.

A Google alapján rengeteg információt találhatunk, például az üzleti adatokat, termékek, szolgáltatások jellemzőit, milyen marketing csatornákat használnak, hogyan kommunikálnak a vásárlóikkal.

Vizsgáld meg alaposan a legfontosabb szereplők weboldalait, social media felületeit és bátran iratkozz fel a hírlevelükre is, nézd meg, hogyan kommunikálnak, mennyiszer. Nézd meg a LinkedIn oldalukat, - de szigorúan nem bejelentkezve a sajátodba, különben értesítést kapnak róla – vásárold meg a termékeiket, írj az ügyfélszolgálatuknak.

Esélyed nyílik megvizsgálni távolról a lehetőségeket és veszélyeket is, amik előtted állnak, akár készíthetsz SWOT analízist is, hogy minél jobb elemzést készíthess. Így akár kívülről, még pontosabban láthatod a saját vállalkozásod, elfogulatlanul.

Ha a versenytársaknak beválnak a módszereik, ildomos nekünk is átvennünk őket, itt a legapróbb dolgokra is gondolok, pl. hogy szólnak a vásárlóikhoz, megszólítják őket?, milyen az ügyélszolgálat, hol értékesítik a termékeiket. De ugyanakkor kiaknázhatjuk a gyengeségeiket is és könnyebben rávilágítanak arra, nekünk mit szükséges elkerülnünk, hogy még jobbak és jobbak legyünk az adott piacon.

A marketing stratégiánk akkor lehet igazán sikeres, ha teljesen összhangban van a vállalati célkitűzésekkel. Ahhoz, hogy ezt a lehető legprecízebb módon tudjuk mérni, fontos a KPI mutatókon keresztül vizsgálni.

Minden vállalatnak szüksége van célkitűzésekre, hogy tudjuk hova tartunk, mit szeretnénk elérni. Általában ide tartozik egy bizonyos profit elérése, több vásárló, látogató, több érdeklődő, versenytársak túlszárnyalása. Ha ezeket a célokat kitűzzük, könnyebb szem előtt tartani őket, ami nagyban hozzájárul ahhoz, hogy el is érjük azokat. A célok eléréséhez fontosak a KPI mutatók, hogy konstans mérni tudjuk, merre tartunk a mérföldkövek elérésében.

Mik is azok a KPI mutatók?

Az angol Key Performance Indicator rövidítése, magyarul kulcsteljesítmény mutatók. Minden KPI mérőszám, de nem minden mérőszám KPI. Mivel minden vállalkozás más és más tevékenységet foglal magába, így minden vállalkozás más és más KPI mutatókat használ. Ezek egyénileg meghatározhatók, de fontos, hogy leírják a tevékenységet. Segítenek tisztán látni, merrefelé tartunk céljaink eléréséhez, mennyire vagyunk eredményesek. Lehet egy-egy résztevékenységre is KPI-okat meghatározni, például, hogy megtudjuk, mennyire hatékony a marketing vagy egy-egy termék értékesítése. KPI segítségével bármi mérhetővé válik. Mondjuk egy online webáruháznál fontos a kosárelhagyók száma, az oldalelhagyási arány, az átlagos kosárérték vagy a visszatérő látogatók száma. Ezek mind-mind tökéletes választások lehetnek. A KPI-ok szorosan összefüggnek a célokkal, de csak a cél eléréséhez vezető úton történő méréshez szolgálnak. Megmutatja, hol tartunk a célok elérésében.

A KPI mindig egyedi mérőszám, ne próbáljuk meg más vállalatok mérőszámait másolni. Személyre szabottan, a saját céljaink eléréséhez kell őket igazítanunk.

KPI - key performance indicator

Milyen egy jó KPI?

  • Objektív
    Objektívnek kell lennie, hogy teljesen valós képet lássunk a számok alakulásáról.
  • Könnyen mérhető
    Ha könnyen mérhető, gyakran időt és nem kevés pénzt is spórolhatunk a meghatározásával. Nem kellenek különleges információk a méréshez, olyanok, amik már amúgy is a rendelkezésünkre állnak.
  • Up to date
    Fontos, hogy olyan adatokat mérjünk, amik nem szökőévente mérhetőek, gyakran állnak rendelkezésünkre.
  • Egyértelműek
    Pontosak, nem félrevezetőek, így szintén valós képet tudunk kialakítani a változásokról
  • Mérvadóak
    Fontos, hogy olyan KPI-okat válasszunk, amik a tevékenységi körünkbe tartoznak, tehát ha nincs webshopunk, ne akarjuk a kosárelhagyókat mérni.

KPI példák:

  • Facebook, Instagram követők száma
  • ROI (Return Of Investment) – mennyi a befektetés megtérülése
  • Kosárelhagyók száma
  • Weboldalon eltöltött idő
  • NPM (Net Profit Margin) - a teljes bevételed nettó profitszázaléka
  • Kosárelhagyási arány
  • CRR (Customer Retention Rate) – mennyi vásárló tér vissza
  • RGR (Revenue Growth Rate) – mekkora a bevétel növekedési rátája
  • Márka ismertsége
  • LTV (Lifetime Value) – Vásárlói életút érték
  • Lemorzsolódási arány
  • Átlagos rendelési érték
  • Ügyfélkérdések száma
  • Panaszok száma
  • Webhelyre mutató külső linkek száma

Hogyan állítsuk fel a vállalati célokat?

Ki fog ezekhez a célokhoz hozzájárulni?
Mi a cél pontosan?
Mikorra szeretnénk ezt a célt elérni?
Miért fontos ez a cél a vállalkozásnak?
Esetleg a hol szeretnénk/tudjuk ezt a célt elérni?

A célokat a SMART alapján szoktuk meghatározni.

  • Specific – azaz pontos
  • Measurable – azaz mérhető
  • Achievable – azaz elérhető
  • Relevant – azaz releváns
  • Time-bound – azaz időhöz kötött

Minden esetben legyen mérhető a cél, hiszen, ha nem mérjük, mikor tudjuk, hogy elértük? Lehet, hogy már rég túlszárnyaltuk a vállalati célokat, de nem is tudunk róla. Reális ez a cél? Itt arra gondolok, hogy ne rögtön Bill Gates bevétele legyen a mérvadó. Férjen bele a cél az üzleti céljainkba, ne rugaszkodjunk el, legyen összhangban. Megfelelő időintervallumot határozzunk meg, mert abban esetben, ha túl rövid az idő, akkor könnyen negatív élményünk lehet, ha pedig túl tág, akkor nem olyan léptű lesz a fejlődés, ami az elvárt lehetne.

Egy KPI mindig annyira hasznos, mint amennyire az, amit mérünk vele. Tehát ha megfelelő mérőszámot választottunk, akkor a KPI sikeres lesz. Cégen belül megfelelő kommunikációs eszköz, jól tömöríti az információkat. Gyors, világos, érthető jelentések készülhetnek ezekből az indikátorokból. Könnyű értelmezni és felhasználni.

Miből épül fel a Marketing mix, azaz a 4P?

Product – mint termék, azaz mit értékesítünk
Price – mint ár, azaz milyen áron értékesítjük a termékünket, szolgáltatásunkat
Promotion – mint promóció, milyen promóciót, eladásösztönzési politikát alkalmazunk, hogy a lehető legtöbbet értékesítsünk az adott termékekből, szolgáltatásokból
Place – mint hely, azaz hol értékesítjük a terméket, milyen csatornán.

Marketing mix 4P

Nyilván ettől a négy szótól sokkal többet jelent vagy ad nekünk a marketing mix. A 4P azoknak a marketing eszközöknek a kombinációja, amiket felhasználunk ahhoz, hogy a termékeinket, szolgáltatásainkat értékesítsük. Talán ez az egyik legismertebb marketing modell, amit az elsők között tanítanak az iskolákban a marketing óra alatt akár középiskolai, akár főiskolai tanóráról beszélünk. Egy későbbi modell szerint már 7P-ről is beszélhetünk, mert a 4P a termékek eladására vonatkozó marketing folyamatot írja le inkább, a 7P-nél pedig már alávesszük a szolgáltatásokat is. Mi itt a 4P-t fogjuk tüzetesebben átvizsgálni, de hogy a többiről is szó essen:

  • People – mint emberek, azaz ki a szolgáltató, mert a szolgáltatás sikeressége a szolgáltató személyétől is nagyban függ
  • Physical evidence – mint fizikai tényezők, azaz milyen behatás éri a vásárlót, miközben igénybe veszi az adott szolgáltatást
  • Process – mint folyamat, azaz milyen folyamaton ment keresztül a szolgáltatás, míg az értékesítés célba ért.

Vegyük górcső alá a 4P egyes elemeit és vizsgáljuk meg őket közelebbről is.

Product – mint a termék

Nem véletlenül ez az első a sorban, hiszen termék nélkül minden csak üres beszéd. Ha jó a termék egyszerűbb dolgunk van, rossz termék esetében bármilyen csoda marketing is nehezen segíthet. Átmenetileg lehet sikerük, de előbb utóbb a versenyképesség elillan.

Termék lehet bármi, szellemi alkotás is, nem csak a kézzel megfogható tárgyak. Bármilyen termék, amiért az emberek képesek érdeklődni és a pénzüket kifizetni. Vannak azonban befolyásoló tényezők, amiket szükséges tisztázni minden termék értékesítése előtt.

Milyen funkciója lesz a terméknek? Hasznos a termék? Milyen jellemzői vannak? – Egy hasznos terméket mindig könnyebb eladni. Amint fentebb említettem, egy termék bármennyire lehet az elején jól marketingelve, ha rossz. A rossz terméket nem fogják újból venni és ajánlani sem, gyors hanyatlás lesz a vége. Gondoljuk át, milyen termékkel lépünk ki a piacra vagy az aktuális termékeink megfelelőek-e.

Milyen lesz a csomagolása, a címkéje? – Értelemszerűen egy gusztusos terméket mindig hamarabb vesznek meg a vásárlók, ez egyszerű pszichológia. Lehet bármi bármennyire jó, ha nem dizájnos a csomagolása. Mennyiszer hallhattuk már, hogy egy hölgy hazatért a boltból és a következő kenceficét csak azért vásárolta meg, mert tetszett neki a címkéje? Természetesen velünk, urakkal is történnek ilyenek.

Lesznek a terméknek kiegészítői, tartozékai? Ezeket külön értékesítjük vagy a termékekkel?  - Nagyban hozzájárul a vásárlói döntésekhez, hogy a termék tartozékai vele együtt megvásárolhatók e.

Milyen garancia időt, szavatosságot vállalunk a termékre? – Bizony! Ha valamire nincs garancia, gyorsan tovaszáll a vásárlói bizalom.

Price – mint az ár

Az ár is egy rendkívül fontos eleme a marketing mixnek, hiszen az ár is nagyban meghatározza, hogy mennyire lesz sikeres egy adott termék. Az árpolitika kialakításakor sok mindent kell figyelembe vennünk, mint például a versenytársaink árait, az előállítási költségeinket, a fenntartási költségeinket, bele kell számolnunk a kis és nagykereskedelmi jutalékokat is, és a legvégén arra is figyelnünk kell, hogy a vásárlóink pénztárcája mennyire fogja megengedni magának a termékünket.

Ha túl alacsony az ár, akár „gagyi” hatást is kelhetünk, míg ha túl drága, hiába szeretnénk ezzel pozicionálni magunkat a piacon, könnyen elriaszthatunk vele bárkit. Egy luxuscikk esetében az lesz az első, amiről lemondanak, ha valamiért nélkülözni kell vagy csökkenek a bevételeik. Nem szabad játszani az árérzékenységgel sem, így ha végül alulpozicionáltuk az árakat, később nehezebb lesz megemelnünk.

Figyelnünk kell arra a legelején, hogy megfelelő árstratégiát alkalmazzunk és már belekalkuláljuk, hogy esetleg akciókat kedvezményeket is tudjuk adni, ha akarunk a jövőben. Gondoljuk át a fizetési lehetőségeket is, utánvét, kártyás fizetés, utalás. Kezdetben, egy új induló cégnél, ahol még nincs értékelés, sokakat elriaszthat az utánvétes lehetőség kihagyása, de kalkulálnunk kell az át nem vett csomagok lehetőségével is.

Promotion – mint a promóció

A promóció alatt a marketing tevékenységeket értjük, milyen eladásösztönzési technikákat fogunk alkalmazni. Hogyan, hol és mikor szeretnénk megszólítani a leendő vagy már meglévő vásárlóinkat. Na meg persze, hogy online vagy offline. Fentebb, a célcsoportok meghatározásánál már volt szó a promócióról, így ezzel már nem untatnék senkit sem.

Place – mint értékesítés helye

Meg kell tervezni, hogy a vásárlók hogyan és hol fogják tudni megvásárolni a termékeinket. Mi hogyan fogjuk hozzájuk eljuttatni, és egyáltalán hova fogjuk tudni eljuttatni a csomagjainkat. Milyen futárszolgálatokkal állunk majd kapcsolatban, ki fogja összeállítani a csomagokat, ki fogja csomagolni a termékeket.

Rengeteg kérdés merül fel ennél a pontnál és mindent szépen sorban ki kell gondolnunk, hogy mire az első megrendelés megérkezik, mindenre felkészüljünk és gördülékenyen menjen a csomagküldés.

Részt fogunk venni a kis- és nagykereskedelemben? Nekik hogyan fogjuk tudni eljuttatni a termékeinket? Mekkora készletet szükséges tartanunk? Hol fogjuk tárolni a készletünket? Hova fogjuk küldeni a csomagjainkat? Ki fogja megoldani a logisztikát? Milyen szállítmányozó céggel fogunk szerződést kötni? 

Tegyétek fel a lehető legtöbb kérdést magatoknak és nem érhet nagy meglepetés.

Beszéltük a 4P-ről, a 7P-ről de nem lehet úgy vége ennek a blog cikknek, hogy a 4C-t meg sem említettük.

A 4P minden része a cégről szól, a 4C pedig a vásárlókra összpontosít, így ha a 4P-t megvizsgáljuk, szükséges a másik oldalt is.

  • Costumer needs – azaz ügyféligények
  • Cost – azaz költségek
  • Convenience – azaz kényelem
  • Communication – azaz kommunikáció.

A marketing mix megvizsgálása után több információval tudunk szolgálni a marketing stratégiában. Ahogyan a világ folyamatosan változik, így folyamatosan változik a marketing is és vele együtt a marketing mix. A marketing mix alkalmazása hozzásegít, hogy alaposan át tudd gondolni a termékeid relevanciáját és a fogyasztó szempontjából is átlásd azt.

A digitalizáció korában ha nem tennék említést a digitális marketing stratégiáról, lehet, hogy nehezebb életünk lenne marketingesként.

A jó hír az, hogy a digitális marketing stratégia az eddig leírt szempontok összessége, mégis egy különálló részt alkot. A digitalizációnak és az internethasználatnak köszönhetően nagyon keveseket nem tudunk már elérni egy-egy social media platformnak vagy bármilyen weblapnak a segítségével. A különféle online hirdetések, lehetőségek is megkönnyítik az életünket, de ha ezeket is nem megfelelő módon használjuk, könnyen lehet pénztemető és még csak célba sem fog érni.

A célcsoportok meghatározásánál már beszéltünk arról, hogy különböző módon kell beszélni. Itt visszatérnék a különböző hőmérsékletű vásárlókhoz:

  • A hideg vásárló még csak nem is hallott korábban a termékedről.
  • A langyos már hallott róla és érdeklődik is.
  • A meleg vásárlók már csak 1 lépésnyire állnak a vásárlástól.

A különböző hőmérsékletű vásárlókra más és más szövegekkel, contentekkel tudunk hatni. Ahhoz, hogy az eltérő szinteket megértsük, szükséges egy-egy buyer persona, hogy jobban átlássuk a szükségleteiket, igényeiket, így jobban rájuk tudjunk hangolódni. Így annál vonzóbb ajánlatokkal, kampányokkal tudjuk elérni őket. Hogy jobban megismerjük vásárlóinkat hirdessünk ingyenes e-bookokat, de cserébe kérjük el adataikat, hogy jobban feltérképezzük őket, így a következőkben szintén egyre személyre szabottan tudjuk kiküldeni ajánlatainkat. A digitalizációnak köszönhetően lehetőségünk nyílik egyre jobban és jobban megismerni vásárlóinkat.

Különböző online marketing eszközök állnak rendelkezésünkre, melyeket ebben a cikkben már (hiperlink) taglaltunk, így menjünk rajtuk végig említésszerűen.

Keresőoptimalizálás

A SEO az organikus - nem fizetett - keresési eredményekben elért helyezések folyamatos javítására összpontosít, aminek eredménye a több átkattintás, nagyobb forgalom, mely a konverziós arányt is növelheti

Tartalommarketing

A tartalommarketing eszközét a márkaismertség, a forgalom növekedés, a leadgenerálás, és a vásárlók/ügyfelek generálása céljából használjuk.

Social Media Marketing

Eszközeivel bármilyen nemű tartalmad népszerűsítheted a közösségi média csatornákon növelve márkaismertséged, márkahűséged, forgalmad, miközben van lehetőség új ügyfeleket is generálni vállalkozásod számára.

SEM PPC keresőhirdetések, SEM

Ide tartoznak a kattintás alapú hirdetések, legtöbbször a Google Ads és a Facebook hirdetésekre hivatkozunk így.

Affiliate Marketing

Az affiliate marketing folyamata során a meghatározott partner jutalékot kap az együttműködő cég termékeinek értékesítéséért.

E-mail Marketing

Ez azt hiszem nem szorul magyarázatra, minden emailben elküldött marketing szöveg, pl. hírlevél

Marketing automatizációk

A marketing automatizálás szoftverek és átgondolt marketingstratégia együttes használata, ami lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy egyénre szabott folyamatok segítségével az érdeklődőkből vásárlókat, majd a vásárlókból visszatérő vásárlókat generáljanak.

Online PR

A digitális PR-nak köszönhetően láthatóbb leszel, külső linkekre teszel szert, növekszik az elérésed, oldaladon nagyobb látogatottság lesz, mindez több megosztást is eredményez.

Szponzorációs Tartalmak

A szponzorált tartalom, influencer együttműködések esetében egy másik vállalatnak, közösségi média szereplőnek - un. influencernek fizetsz, hogy olyan tartalmat hozzon létre és kommunikáljon, amely a te márkádat vagy szolgáltatásodat népszerűsíti.

Chatbot Marketing

A chatbot egy olyan számítógépes alkalmazás, amely előre meghatározott forgatókönyv alapján, vagy a mesterséges intelligencia segítségével beszélgetést folytat a felhasználókkal.

Inbound Marketing

Az inbound marketing során az érdeklődőket nem reklámokkal, hideg megkereséssel bombázod megszakítva a felhasználók böngészési folyamatát, hanem kiérdemelve a figyelmét pontosan arról tájékoztatod, edukálod, azokat a kérdéseket válaszolod meg, amire éppen ő kíváncsi.

Hogy milyen marketing stratégia típusok vannak? Bemutatjuk a legszignifikánsabbakat!

Szegmentálási stratégia

A célcsoportok szegmentálásán alapszik, a különböző szegmensekhez különböző módokon kell szólni, így nagyobb teret lehet lefedni egy-egy marketing kampánnyal.

1.1 Koncentrált stratégia
Csak egy piaci rést céloz meg.

1.2 Differenciált stratégia
Minden egyes szegmenshez különböző stratégiákat alkalmaz.

1.3 Differenciálatlan stratégia
Nem veszi figyelembe a különböző szegmenseket különböző igényeit.

Márka pozicionálási stratégia

A márka hangsúlyozásán alapszik a stratégia, megkülönböztetjük márkánkat a versenytársainktól és magunk pozicionálásával nyerünk teret.

Funkcionális marketing stratégia

Itt nagyon fontos a 4P megfelelő kidolgozása, mert egy olyan termékre alapszik a marketing stratégia, ami kiemelkedik a piacon a versenytársaihoz képest.

Hogyan alakítsuk ki a marketing stratégiánkat?

Egy jó marketing stratégia elengedhetetlen minden sikeres vállalkozás életében. Hogy visszautaljak az első bekezdésre a gyümölcsök termesztését sem a metszéssel, aratással kezdjük, hanem az alapoktól. Hiszen minden biztos eredmény legfőbb eleme a biztos alap.

Akiknek van marketing stratégiájuk, sokkal nagyobb számban lehetnek sikeresek. Háromszor nagyobb esélye van vállalkozásodnak megélni az első év végét ráadásul sikeresen, ha rendelkezel stratégiával.

Természetesen kereshetünk az interneten különböző segédleteket, de ezek általánosak, míg minden cég más és más marketing erőforrásokkal, lehetőségekkel, termékekkel rendelkezik, így lehet, hogy fáradozásaink hiábavalóak. Egy online marketing tanácsadó nagy segítségünkre lehet a stratégia megalkotásánál, hogy a lehető legnagyobb profit legyen az eredmény.

Bár a marketing stratégia egy látszólag egyszerű dolognak tűnik, ha kicsit jobban beleássuk magunkat rögtön elveszünk az összes lehetséges útvesztőben. A marketing stratégia szoros része a vállalat stratégiájának és marketing tervének, tartalmazza, hogy hogyan és milyen hatással kell lennünk ügyfeleinkre, hogy profitot termeljenek, tartalmazza a vállalat értékajánlatát, a kulcsüzeneteit, és a buyer personákat, hogy sikerre vigyük vállalkozásunkat, hogy elérjük azokat a célokat - akár pénzügyi célok, akár nem – amiket kitűztünk magunknak.

Ha nem bízunk meg egy online marketing szakértőt a marketing stratégia elkészítésével talán lassabb lesz az út és nem olyan könnyű, de biztosan sikerre visszük!

A marketing stratégia elengedhetetlen része egy biztos és sikeres vállalkozásnak.

Ha még többet szeretnél megtudni a marketing stratégiáról gyere, és tanulj velem, ismerve a legújabb nyugati és amerikai trendeket azt a tudást adom át, amely már számos startup-nak, kis - és középvállalkozásnak gyökereiben reformálta meg az online marketing megjelenését és ezzel együtt többszörözte meg a bevételét.

Ha bármilyen kérdésed lenne a fentiekkel kapcsolatban, kérlek írj üzenetet, nagyon szívesen válaszolok Neked!

Köszönöm, hogy elolvastad!
Miklós

Feliratkozás

Iratkozz fel hírlevelemre, ahol rendszeresen olvashatsz aktuális újdonságokról. iparági hírekről, de konkrét esettanulmányokkal, elemzésekkel, sztorikkal is találkozhatsz.

Sikeres feliratkozás

Sikeres feliratkozás

Köszönöm, hogy feliratkoztál!

Dolgozz velem! Dolgozz velem!

Dolgozz velem!

A digitális marketing sokszorosan megtérülő befektetés.

Az e-kereskedelem és a digitális marketing területén ROI-ra fókuszáló marketing kampányokat alkotok meg ügyfeleim számára. Elsősorban a startupok, a kis- és középvállalkozások növekedését, skálázódását segítem, de partnerként digitális marketing ügynökségek eredményességében is támogatást nyújtok.

Részletek
Tanulj velem! Tanulj velem!

Tanulj velem!

Szerezz gyakorlati, piacképes tudást egyéni módszerekkel!

Az online marketing mai napig leghatékonyabb eszközeit mutatom meg Neked és egyedi oktatási módszertanommal garantálom, hogy használható tudásra teszel szert. Ha Te magad szeretnéd kezelni kampányaid, vagy csak érteni akarod a szakértőket, akikkel együtt dolgozol, sajátítsd el könnyedén a számodra szükséges tudást! Ismerjük meg egymást egy díjmentes 20 perces konzultáción!

Részletek

Rólam mondták

Partnereim értékelése alapján jelenleg kiváló minősítéssel rendelkezem.

Forrás és további vélemények:

Akiktől tanultam