Marketing mix jelentése
Az első verziója 1948-ban jött létre, majd 53-ban tovább finomodott, viszont az a definíció, ami a marketing alaptételeként tartunk számon 1960-ban E. Jerome McCarthy, a Michigani Egyetem marketing professzora írta le , és kapcsolta össze a 4P kifejezéssel.
4P elemei:
Product (termék) - A marketingstratégia legfontosabb eleme, ami lehet akár egy szolgáltatás
Price (ár) - Az ideális ár kitalálása, amivel mi is nyerünk, és a vásárló is hajlandó kifizetni
Place (értékesítés helye) - Milyen úton jut el a termék a vásárlókhoz
Promotion (promóció) - Minden eladásösztönző marketingtevékenység
Ahogy a szolgáltatásmarketing fejlődött, úgy jöttek rá, hogy a 4P mellett különböző, a szolgáltatásokra vonatkozó jellemzőkkel is számolniuk kell, így került még 3P a listába, és született meg a marketingben a 7P-t. Az új elemek:
People (emberi tényezők) - humán erőforrás, pl. ügyfélszolgálat
Physical Evidence (fizikai tényezők) - amelyekkel vásárláskor találkozik a vevő
Process (folyamat) - milyen folyamat során elégítettük (vagy én nem) ki a vásárlókat.