BCG mátrix fogalma
A BCG legnagyobb előnye, hogy igen nagy segítséget nyújt a termékfejlesztésben, a stratégia kidolgozásában. Hátránya, hogy csupán két tényező (piaci részesedés és piaci növekedés) alapján elemzi a piacot.
4 kategóriába sorolja a piacot:
Sztárok: magas piaci részesedés + magas piaci növekedés
Kérdőjelek: alacsony piaci részesedés + magas piaci növekedés
Fejőstehenek: magas piaci részesedés + alacsony piaci növekedés
Döglött kutyák: alacsony piaci részesedés + alacsony piaci növekedés
Sztárok: a legjobb stratégiai pozícióban lévő cégek, termékek vagy szolgáltatások, amelyek magas relatív piaci részesedésük és a folyamatosan bővülő piac miatt kerültek erre a helyre. A stratégia a szinten tartás és a profitmaximálás.
Kérdőjelek: Ők azok, akik ugyan alacsony piaci részesedéssel rendelkeznek, de egy dinamikusan bővülő piacon, azaz bennük van a növekedési potenciál. A stratégia, ha a piac megfelelő, akkor a növekedés, ha nem, akkor a visszavonulás.
Fejőstehenek: A fejőstehenek azok, ahol a magas piaci részesedés, ehhez alacsony piaci növekedési kilátások társul. A stratégia a szintentartás.
Döglött kutyák: Náluk se nagy piaci részesedés nincs, és a piac sem bővül. Régebben fejőstehenek voltak, de mára veszteségesek. A stratégia a piaci kivezetés.