Marketing funnel vagy magyarul marketing tölcsér. A fogalmat St Elmo Lewis hozta létre 1898-ban az értékesítés lépcsőire. Az újságok, majd a rádió, tévé és végül az online lehetőségek mind formálták az évtizedek alatt, de a koncepció ugyanaz: a tölcsér tetején lévő piac felé vezető lépcsőfokokra a különböző marketing módszerek milyen hatékonysággal juttatják el a potenciális vásárlókat? Azért kapta a tölcsér nevet, mert az előrehaladásban folyamatosan vesztünk el vásárlókat. A marketing funnel legszélesebb része jelöli az összes olyan vásárlót, akit képesek vagyunk elérni. Azok, akik látják a hirdetéseinket, csak egy része fogja megnézni a terméket, így a következő lépcsőfok már keskenyebb lesz. Ha meg is nézte, nem biztos, hogy kosárba rakja, vagy ha igen, onnan is kikerülhet még. Így lesz a tölcsér egyre keskenyebb.
Ami miatt sokat veszített a jelentőségéből, hogy lemorzsolódottnak tekint mindenkit, aki bizonyos lépcsőfokok után nem megy tovább, és nem látja meg benne a marketing potenciált.
De azzal a helyzettel sem tud mit kezdeni - ami papíron egy pozitív marketing aktus - , hogy megtörtént a vásárlás (ez a pozitív), majd utána visszaküldte a terméket és mindenhol szidja azt.
Ezért ma már stratégiai értelemben már nemigen használatos.